Mazdaspeed Sweden

För alla oss Mazda 3 & 6 älskare

You are not logged in.

#1 2012-03-29 12:48:52

Thompe83
New Member
Registered: 2012-03-29

Hjälp med nya sommardäck

Hej allesammans! Jag skulle behöva lite hjälp. Jag har en Mazda 6 MPS och det är så att jag ska köpa nya sommardäck här i dagarna och jag är osäker på vilken dimension jag ska köpa. Däcken jag har nu verkar den tidigare ägaren nött olika mycket så det är 5mm kvar på 2 däck och 2mm kvar på dom 2 andra. Vet någon hur pass mycket 4-hjulsdriften tar skada av att ha olika mönsterljup?

Alternativen är; att köpa 2 nya i dimensionen jag har(215/45R18) och bara byta ut dom som är 2 mm kvar på, att köpa 4 nya i samma dimension eller köpa 4 nya i dimensionen 225/40R18(vilket rekommenderas på bythjul.com och är billigare).

Sen undrar jag om någon har koll på huruvida originalfälgarna till 6 MPS:en passar om man byter till 225/40R18. På bythjul sa han att det inte borde vara några problem men jag litar ju inte riktigt på det.

Sorry i fall det blev lite spretigt skrivet men är tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh /Thomas

#2 2012-03-29 12:51:51

SpeedRebirth
Administrator
From: Märsta Stockholm
Registered: 2011-09-03
Website

Re: Hjälp med nya sommardäck

Jag kör med 225/40R18 på orginalarna och det verkar de flesta göra faktiskt

2011-080115571_small.jpg
Speed6 -06 | Atmosphere GTX3076 Turbo Kit | Catless | V-Band | Tial EWG | 3,25" MAF
Versatune Tuned by Stratified Auto - Tactrix Openport
CS: Rear Brace Bar, Front Strut Bar, Stubby Antenna, Interior+Underhood LED, BPV Hose, LED Fog Lights, Exhaust Hangers
JBR: RMM, TMM, PMM, ShortShift & Bushings, EGR Delete, OCC Stage2, TIG Throttle, Coolant Bypass
CP-E: TMIC, Rear Diff Mount - SURE Juggernaught - Hawk PC - Techna-fit Brake&Clutch Lines - Super Blue Racing vätska - Whiteline Sway Bar - Autotech Internals
Simons 3" Catback - NGK IX - Bosch 3 Bar MAP + Harness - Turbosmart BPV - Stratified Guardian Angel + Boost Dial - Defi Boost - Defi Oil Pressure - Defi Oil Temp
Mazda Spin-on Oil Filter Conversion - Prosport Adapter Plate - Defi NPT>BSPT adapter

On hold: SPC Camber Joints, JBR TIG Intake Mani

#3 2012-03-29 13:36:49

peak64
Elite Member
From: Malmö
Registered: 2008-09-06
Website

Re: Hjälp med nya sommardäck

Kolla på Camskill innan du köper i Sverige!!

Hypertechmodifierad Mazda 3 MPS med Corksport TMIC, Corksport racepipe, Forge BOV, Cobb Short Ram Intake, Cobb turbo inlet pipe, Hotchkis swaybars F&R, Jbarone shortshift, H&R fjädrar, StreetUnit bakre motorfäste, Mintex race bromsbelägg, Motul bromsvätska, Falken 452, O.Z Ultraleggera, braces...

Board footer